THOUSANDS OF FREE BLOGGER TEMPLATES

Thursday, May 7, 2009

Pengurusan Perubahan Dalam Pendidikan

Konsep Perubahan Dalam Pendidikan
Perubahan dalam pendidikan tidak dapat dielakkan kerana wujudnya ketidakpastian.Walaubagaimanapun ia hendaklah dielakkan kerana akan meruntuhkan masa depan generasi muda.

Jenis-jenis Perubahan
Mengikut Dessler (1995) terdapat 4 jenis perubahan:
1-Perubahan ke arah peningkatan.
2-Perubahan strategik organisasi.
3-Perubahan reaktif
4-Perubahan akibat daripada jangkaan.

Perubahan adalah kompleks
Perubahan dikaitkan dengan proses Evolusi dan Revolusi.
Evolusi:
-Perubahan yang dihasilkan kesan yang sedikit dalam tempoh yang panjang.
-Menyebabkan perubahan yang ketara dalam status quo.

Revolusi:
-Perubahan yang pantas.
-Perubahan yang akan maninggalkan kesan yang membinasakan.

Perubahan itu Multidimensi
Sebarang keputusan yang diambil untuk mengadakan perubahan melibatkan pelbagai pertimbangan.

Terdapat 6 dimensi yang perlu difahami:
1-Tujuan perubahan
2-Unit perubahan
3-Sifat perubahan
4-Magnitud perubahan
5-Skop perubahan
6-Jangkamasa perubahan

Model-model Perubahan
1-Model Penggabungan Roger
2-Model Kanter
3-Model Rand
4-Model Acot


Aktiviti Kerja Kumpulan
Nyatakan 8 sebab mengapa orang menentang perubahan dan bincangkan cara penyelesaiannya.

Sebab:
1. Tidak menepati kehendak
2. Ketidakpuasan
3. Konflik
4. Perbezaan ideologi
5. Pengaruh persekitaran
6. Tidak memenuhi tuntutan
7. Kekangan
8. Perubahan

Cara penyelesaian:
1. Kenalpasti setiap tuntutan / kehendak setiap ahli / organisasi.
2. Berbincang dan mencari kata sepakat dalam membuat sesuatu perubahan.
3. Melakukan kajian dan perancangan yang teliti sebelum membuat sesuatu perubahan.
4. Mewujudkan persefahaman dari segi komunikasi dan interaksi yang jelas.
5. Membuat perubahan secara beransur2 bermula dari peringkat bawah.
6. Menyediakan garis panduan yang jelas.
7. Melihat semua perubahan yang dibuat dari sudut positif.

Disediakan bersama: Nurulhuda Rahim dan Siti Khairiyah Sejo

0 comments: